top of page
  • Marije F. Muller

Spraak, taal, wat is normaal?


Veel kinderen komen voor het eerst bij mij in de praktijk als ze bijna vier jaar oud zijn. Dat is het moment dat ouders ineens denken 'hij moet bijna naar school, zouden ze hem daar wel verstaan?'. Ouders verstaan en begrijpen hun eigen kind vaak prima, maar dat is niet perse het geval voor mensen die het kind niet kennen.

Soms kan ik ouders geruststellen en soms moeten we hard aan de slag om te zorgen dat een kind inderdaad, het liefst nog voordat hij naar school gaat, beter verstaanbaar wordt.

Hieronder staat een lijst van wat een kind minimaal moet kunnen op een bepaalde leeftijd:

12 maanden:

brabbelen en contact maken door te brabbelen

18 maanden:

gebruikt ten minste 5 woordjes (bijv. papa, mama, bal, eten)

de woorden mogen nog onvolledig zijn

2 jaar:

combineren van twee woordjes als begin van een zin (papa-auto, koek-hebben)

de woorden mogen nog onvolledig zijn (toe ipv stoel)

3 jaar:

gebruikt korte zinnen van 3 tot 5 woorden

de zinnen hoeven nog niet grammaticaal te kloppen

50-70% van wat het kind zegt is te begrijpen voor anderen

4 jaar:

maakt enkelvoudige zinnen

de vervoegingen van de werkwoorden hoeven niet te kloppen (ik loopte buiten)

75-90% verstaanbaar voor anderen

5 jaar:

maakt goede en ook samengestelde zinnen

90% verstaanbaar voor anderen


Recente blogposts

Alles weergeven

Infantiele slik: zuigend drinken

Baby’s drinken uit de borst of uit de fles. Daarbij moeten ze zuigen om te kunnen drinken en in de loop van het leven leren ze drinken als een ‘volwassene’. Die leeftijd lijkt steeds verder op te schu

bottom of page